El Campesino

Igår åkte jag och alla eleverna, tillsammans med ett par vaktledare och andrekocken Caroline, till El Monte de Gozo, ”Hoppets kulle”.

Detta är sista stoppet på den 800 km långa pilgrimsled som börjar i Frankrike och slutar i Santiago de Compostela, med en stor och vacker katedral byggd över vad som sägs vara aposteln Jakobs kvarlevor. Från El Monte de Gozo gick vi de sista fem kilometerna på pilgrimsleden och det märktes att vi var på rätt väg då vi mötte ett antal personer utrustade med vandringsstavar och diverse annan utrustning som hör till. Trots att vi var en relativt stor grupp som gick längs med leden (41 elever + 4 vuxna) var vi ändå bara en droppe i havet i förhållande till hur många som vandrar längs med denna led, det är inte ovanligt att det kan vara upp emot 200 000 människor som avverkar denna vandring varje år.

Promenaden var trots allt rätt lagom, det tog oss en dryg timme att komma fram till katedralen som låg i stadens centrum. Väl framme åt vi vår medhavda lunch, därefter fick eleverna par timmar på sig att se sig om i den gamla stadskärnan, gå in i katedralen, genomföra intervjuer m.m. Delar av staden är flera hundra år gammal, vilket innebär trånga, mysiga gator och gränder som är fullproppade av pittoreska restauranger och butiker. Var och varannan restaurang stoltserade också med att bjuda på en av de specialiteter som är typisk för regionen, kokta bläckfiskarmar (bild finns på skolans hemsida).

Fortare än man hade kunnat ana hade det blivit dags att samla ihop eleverna som verkade ha haft en bra eftermiddag i det fina vädret och som somnade gott på bussresan tillbaka till La Coruña och båten.

Idag har varit den första dagen i hamn då de elever som studerar spanska har haft möjlighet (och i uppgift) att göra en utflykt/utforska La Coruña och/eller närliggande städer och byar. Vissa valde att göra en stadstur i La Coruña och hyrde cyklar för att kunna ta sig fram på ett roligt och smidigt sätt, andra åkte till den mindre staden Ferrol (den spanske diktatorn Francos födelseort och ett fint surfställe).

Allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian