En djungel av oljeriggar

Vi börjar närma oss USA:s kust och glider sakta in i en av världens största aktiva oljefält.

Det började med att vi såg hur sjökortet fylldes av små svara fyrkanter med ett kryss i. Varje fyrkant representerade en oljerigg som långsamt pumpar upp det svarta guld som så många har blivit beroende av.

Idag inledde jag också lektionerna med en engelska quiz som vi brukar köra i land, där en av frågorna handlade just om hur stora oljebolag gjort rekordvinster i en värld som i övrigt kämpar med ekonomin. Vilket i sin tur ledde till diskussioner mellan eleverna om vårt beroende av olja. Mycket intressant.

I övrigt har det varit en lugn dag, de starka vindarna som vi haft senaste dygnet har avtagit och vi tar oss nu fram i maklig fart. Men vi beräknar komma fram tidigare till Galveston tack vara vår snabba fart de två första dygnen. Kaptenen planerar ett ankringsstopp och underhåll av båten då vi i Galveston kommer ligga vid Galveston Historic seaport vid sidan av skeppet Elissa.

(https://www.galvestonhistory.org/sites/1877-tall-ship-elissa-at-the-galveston-historic-seaport Länk till annan webbplats.)

Där kommer vi ha öppet skepp fredag till söndag för nyfikna Galvestonbor. Det ser eleverna fram emot, trots att de måste ha pikéerna på.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och oljeriggsspanare