En efterläntad vilodag

Det är oerhört intesivt att segla med TS/Gunilla. Det händer olika saker varje dag och det finns människor runt dig i princip dygnet runt. Då är det skönt när regnet faller en hel dag och det inte riktigt finns några måsten!

Det var en riktigt grå dag som mötte oss vid morgonuppställningen. Vi avtackade Leo som har varit vår kapten fram till Belfast och nu tar Hans över den rollen. Babord hade vakten men de absolut flesta gick och la sig igen och sov fram till lunch. Det behövs verkligen tid för återhämtning, om inte annat för att orka ta in allt som vi upplever.

Efter lunchen spred vi ut oss över staden för muséer, shopping och kaffe. Jag och vår 1e styrman Mikael besökte Ulster Museum för att se om det passar oss på nästa resa till Belfast. En fantastisk byggnad uppförd 1929 i klassisk stil men tillbygd i mitten på 1960-talet under brutalismen. Det finns en bild på Instagunilla om ni vill se hur det ser ut. På muséet fanns en utställning om The Troubbles som visade flera olika perspektiv. Vad jag förstod så var det en ganska ny utställning och av nedskrivna kommentarer att döma så var den både svår men också angelägen. Det blir mycket historia och politik i Belfast.

Köpte boken "Can Ireland be one" av Malachi O´Doherty som nyligen givits ut och hoppas få hjälp att förstå möjligheterna framåt. I likhet med många andra tog vi en extra god kaffe på vägen hem till fartyget.

Regn, regn, regn. Imorgon bitti gör vi oss fädiga för avfärd till Dublin. Regn och starka vindar från ett snabbt övergående lågtryck gör att vi imorgon testar sovmorgon och uppställning klockan 10.00. Strax efter lunch lugnar sig vindarna och vi seglar mot Dublin, en resa som bara tar ett dygn.

Allt ombord fungerar väldigt bra! Flera elever kom hem klockan 22.00 och hade sjungit ABBA för hela puben. Ni behöver inte oroa er! Vi har regelbundna alkoholtester ombord och så även ikväll! Det är fantsastiskt att kunna ge en viss frihet och att alla förvaltar den så bra.

David Mellberg DOS