En helgdag i Sevilla

Idag har Gunilla åter igen stått tom utan elever. Befälen har fått klara sig själva. Maria, vår andre kock och sjukvårdsansvariga, eleverna och jag har nämligen spenderat dagen i Sevilla.

Klockan halv åtta samlades eleverna på kajen för att bege sig mot bussen som skulle ta oss till Sevilla. Runt klockan tio hade vi kommit fram, promenerat bort till dagens återsamlingsplats och hunnit med dagens andra upprop. Uppropen på Gunilla går till lite annorlunda mot hur de går till hemma i klassrummet. Istället för att svara ”ja” när de hör sina namn, har eleverna på Gunilla varsitt nummer som de ropar ut i tur och ordning. Idag gav uppropet dem en chans att träna på att ha starka och tydliga röster. Det myllrade nämligen av människor runt vår återsamlingsplats, eftersom den 12 oktober är en helgdag i Spanien. Helgdagen firas till minne av Columbus landstigning i Amerika vilket gjorde det till en speciell dag att befinna sig i Sevilla. I katedralen i Sevilla ligger nämligen Columbus, eller åtminstone delar av honom, begraven.

Katedralen var en av de två historiska byggnader som vi under eftermiddagen fick en guidad tur igenom. Den andra byggnaden var det kungliga palatset och dess trädgård. Förmiddagen ägnade eleverna åt att samla in data till sina skolarbeten. Spanskeleverna intervjuade spanska ungdomar, övriga letade till exempel inspiration till sina personporträtt eller utforskade Sevilla.

Ännu en fin dag med NaSj1821.

Lisa Rundberg

Utbildningsledare, T/S Gunilla