En kort förmidagsuppdatering

Här kommer en kort uppdatering såhär på förmiddagen. Idag är dagen då vi ska ge oss av från Cadiz och eleverna ska få segla Gunilla för första gången. Sträckan mellan Cadiz och Gibraltar är den kortaste sträckan av våra 5 seglingsben på denna resa. Vår plan från början var att lämna kaj efter lunch men vi har nu bestämt oss för att vänta ytterligare några timmar och kommer nu istället lämna kaj klockan sju ikväll.

Ytterligare en gång har vi haft tur med vädret. Den före detta orkanen Leslie går in över Spanien långt norr om oss. Vi förväntar oss trots det stora vågor på seglingssträckan mellan Cadiz och Gibraltar. Det är för att ge vågorna en chans att lugna ner sig som vi har valt att senarelägga vår avgång.

De extra timmarna i Cadiz används på lite olika sätt. För några elever betyder det vakt och arbete ombord. För andra extra träning i riggen och förberedelse inför seglingen. Mellan lunch och klockan 17 ikväll kommer alla elever som vill få ladda upp inför seglingen iland i Cadiz.

Ännu en fin dag med NaSj1821

Lisa Rundberg