En kväll med bollsport

Idag var sista dagen av tre utan något spikat program här i Cherbourg.

Eleverna har fått två härliga frivaktsdagar var för att komma ikapp med sömn och skoluppgifter. Sömnen är nog återhämtad, men med uppgifterna är det lite si och så. Det beror mest på att många fransmän inte är så bra på engelska och därför är svåra att få till intervjuer med. Sägs det.

Under förmiddagen lyckades jag jobba undan en massa stuff som blivit hängande eftersom det är trevligare att se film och spela brädspel med eleverna, men det är en helt annan psykologisk mekanism än det som gör att elevernas studier blir hängande. Bland annat inventerade jag fotbolls- och brännbollsförrådet ombord (under durken i hytt fem). Jag kunde konstatera att två av fotbollarna var kassa och det fanns inte heller några tennisbollar. För att råda bot på problemet hasade jag mig över den käcka lilla bron över bassängen vi ligger i och fortsatte i riktning mot det futuristiska köpcentret på andra sidan som bland annat huserar en välsorterad sportaffär.

Ni kan vara helt lugna där hemma; jag har inte drabbats av någon plötslig kärlek till bollar. Ikväll hade nämligen vår kock och överstyrman styrt upp en liten idrottstillställning. Eleverna hade fått i uppdrag att under deras små utflykter i staden hitta en lämplig gräsplätt att lira boll på, ett uppdrag som de löste med bravur. Därför spenderade vi eftermiddagen och tidiga kvällen med att spela brännboll och fotboll. Förutom de nyinköpta nödvändigheterna i form av bollar tog vi även med oss middagen för att äta ute i det fria. Det var en väldigt trevlig liten park precis vid marinan bakom deras version av kopparmärra, fast med Napoleon istället för Karl IX. Första evenemang blev brännboll till de i parken flanerande fransmännens förtjusning. Jag skulle gissa att ingen sett något liknande innan, och flera satte sig ner ett slag för att beskåda spektaklet. Efter fyra ronder var ställningen 111 mot 102, men en seger är ju alltid en seger så den snäva marginalen spelade inte så stor roll för dem. Efter detta blev det dags för fotboll. Av intresset från åskådarna att döma var fotboll inte i närheten lika exotiskt och snart var det bara en söt liten fransk tant med sin söta lilla franska hund som tittade på.

Det blev en lyckad kväll och runt åttasnåret drog de sista starka själarna tillbaka till Gunilla för att återgå till den normala ordningen med landgångsvakt och byssajobb. Det blev även en hel del pluggande – och så lite film förstås.

Over and out…

Johan