En slapp söndag

Sjunde dagen till sjöss är en söndag. Vi har som ni nu förstått om ni läser våra bloggar haft en tröttsam segling den här veckan.

Från Miami ner runt Kubas kust kunde vi segla och vi seglade snabbt. Gunilla for hit och dit men snabbt gick det. När vi väl kom runt Kubas västkust för att sätta kurs mot Jamaica samverkade motvinden rakt förifrån med de höga vågorna för att göra livet på Gunilla ganska tröttsamt. Men just idag märkte vi att livet blev lite lättare när både vinden och vågorna avtog. Motvinden kvarstår men det rullar inte fullt så mycket.

Söndagen kunde börja: Sol och varmt på däck. Elever som är lektionsfria och vandrar föröver till ”Playa Gunilla”. En saltvattendusch på däck. Ett grönt äpple till fika. Lite aloe vera på röda magar till kvällen. Där har ni vår söndag. Lägg till en säkerhetsövning som fick alla att mönstra på väderdäck och där kollade in hur befälen genomförde en övning med vaktledarna som rökdykare.

Vi verkar bli lite sena till Jamaica, men förhoppningsvis kommer vi fram under kvällen imorgon. Vi ser fram emot att bekanta oss med en ny hamn. Men som talesättet lyder: en sjöman kommer när han kommer!

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona