En solig slapp söndag

Så här en bit in i besöket brukar energinivån hos eleverna gå ner några snäpp. Det planeras inte för fullt så många aktiviteter och en del nöjer sig med att tillbringa förmiddagen i kojen. Lägg då till att det idag har varit varmt. Mycket varmt för årstiden här i Lübeck konstaterar lokalbefolkningen lite nöjt.

Lübeck är en ganska liten stad och det är ju dessutom bara en del som vi har inom räckhåll, Altstadt eller gamla stan. Det är tillräckligt med en dag eller två för att en ska ha sett det mesta i stan, besökt kyrkorna och smakat på marsipanen på Niederegger. På en söndag är det mesta stängt, människor umgås på de mysiga uteserveringarna, på gräsmattorna längs vattnet eller på någon av alla de småbåtar som far funt i kanalerna. Staden präglas av en sömning söndagslunk.

Styrbords vakt har dock inte tagit det lugnt idag. De har haft arbetsdag och spridit en doft av fårtalg över båten i arbetet med att rostskydda barduner (stag) i riggen. Det har som en följd droppat ner lite talgklickar på däck som vi andra fått kryssa mellan. Vi som då har tagit det lugnt här ombord.

Nu har inte alla varit ombord idag, inte alls. Det har gjorts en utflykt i gruppen som har tyska som tillval och en annan grupp skulle till Travemünde över dagen. Igår var stora delar av midskepps och styrbord i Hamburg hela dagen, så nog utnyttjar vi tiden i hamnen på ett bra sätt. Men det behövs lite vila mellan varven.

Om ni nu tror att söndagen avslutades på samma lugna sätt kan jag istället berätta om beachvolleyturneringen vi ordnat med en bit från båten. Om dagen varit lugn var kvällen raka motsatsen. 6 lag kämpade vilt mot varandra i matcher där alla mötte alla. Lägg därtill massa skön musik. Tillslut hade vi en segrare i babords underkojer. Skratten och hejaropen ekade över kanalen och väckte nog en och annan lübeckare ur söndagsvilan.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona