En sväng i storstan

De senaste två dagarna har spenderats i Tysklands näst största stad, Hamburg. Staden ligger en knapp timmes tågresa från Lübeck, vilket gör det till ett tacksamt resmål.

En timme efter uppställningen, där vi gratulerade och sjöng för Jacob som fyllde år, samlades de elever som skulle åka med på kajen och sedan gick vi tillsammans bort till Lübecks centralstation. Där delades det ut gruppbiljetter till tåget som gällde tur och retur till Hamburg. Jag åkte iväg med styrbord och halva midskepps vakt igår och med babord och den andra halvan av midskepp idag.

Under tågresan dit informerades eleverna om bra platser att genomföra sina intervjuer på, bland annat Hamburgs universitetsområde och lite annorlunda stadsdelar som Sternschanze och St. Pauli. Väl framme var eleverna ivriga för att ge sig iväg och upptäcka staden. Under fredagen hade jag med mig Oskar som hjälp och vi upptäckte fler platser i Hamburg av vad jag hade gjort under torsdagen, då jag mest höll mig inom stadskärnan. Vi började vårt besök med att äta en traditionell currywurst och strosade sedan ner mot stadens största kyrka, St. Michaels. Väl framme vid kyrkan tog vi oss upp i kyrktornet som också är ett utsiktstorn, vilket bjöd på en spektakulär vy över Hamburgs innerstad och hamnområde. Vi hann även med ett kort besök i Svenska och en promenad längs med kajområdet vid floden Elbe.

Arya Rahimian, utbildningsledare