En tidig morgon

Det är en speciell känsla att vakna tidigt, det är tyst och nästan alla sover fortfarande. Fartygsvakten är så klart uppe och håller oss trygga andra trygga ombord. Annars är det tyst.

På morgonen kan man klura lite över hur dagen ska bli. Vad eleverna ska hitta på under frivakten och om min kontakt kommer höra av sig så att det sista inför vår utflykt ligger på plats. Det finns nästan alltid något att pyssla med ombord. Utanför min hyttglugg håller solen på att sakta gå upp och det är sådär magiskt vackert.

Utflykten till Teide kommer ske över två dagar. Här på Teneriffa får man bara vara 15 personer per buss vilket betyder att jag ska åka med två vakter i morgon tisdag och den tredje vakten på onsdag. Det råder strikt munskyddstvång här på ön och min kontakt har skickat mängder av anvisningar inför utflykten. Det är viktigt att vara flexibel och anpassningsbar för att inte ställa till de för de som försöker hålla arbetet med guidningar någorlunda flytande under de restriktioner som råder. Vi ska lämna Gunnis vid 9-tiden och vara tillbaka igen vid 14. Det bästa är att det fortfarande finns en liten sol med över morgondagens väderprognos och som vi längtar efter den. För trots att temperaturen visar 22 grader och vindarna är ljumma har himlen varit täckt av samma gråhet som vi annars förknippar med vintern därhemma. Så håll tummarna för att vi får lite solsken imorgon och att jag återigen har turen att spana in soluppgången i min hyttglugg.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare