Familisering och lägeskontroll

Efter en smidig resa till Las Palmas Gran Canaria kom alla påmönstrande elever och befäl ombord hungriga och glada. På Gunilla möttes vi av ett dignande fikabord med alla tänkbara läckerheter. Resten av eftermiddagen ägnades åt familisering och säkerhetsgenomgångar.

Idag har vi haft fortsatt familisering och säkerhetsgenomgångar på förmiddagen, inklusive klättring i rigg och övning på diverse arbetsmoment. Landgång för frivakterna efter lunch. Själv tog jag en tur för att reka lite kring ett av teman som resan ska behandla: migrationen mellan Afrika och EU. Kanarieöarna har under senare år blivit en av de större destinationerna för människor från främst västafrikanska länder som i små rangliga båtar ger sig ut på Atlanten för att försöka ta sig till EU. I en militäranläggning inte långt från var vi ligger förtöjda har man organiserat ett flyktingläger för att ta hand om de tusentals människor som anländer till ön varje månad. Ett stenkast därifrån ligger den vackra stranden Playa de Las Canteras full av turister i den vita sanden och på de många barerna. Kontraster.

Allt väl ombord!

//Erling (utbildningsledare)