Felmarginaler

Som Dos kan man planera minutiöst i förhoppningar om att inget ska gå fel.

Jag lämnar tydliga instruktioner om var och när bussar ska hämta och lämna men det blir ändå inte alltid som man har tänkt sig. I fredags hade vi tydliga tider att passa eftersom det inte blir bra att plantera växter i gassande sol. Vi skulle bli upphämtade 09.30 för att hinna till skolan till senast 10.00, busschauffören dök upp runt 10.10 med en lagom trött attityd. Inga ursäkter här inte!

I lördags hade jag lovat att agera bihang till tre elever som inte kunde åka iväg själva. Man måste vara i grupp om fyra i Santo Domingo så jag klev in som statist. Vi åkte taxi dit och hade ingen tid alls att passa så det gick finfint. Men hem…. Vi testade en expressbuss för att hålla kostnaden nere och dessutom är det ju roligt att uppleva det ”vanliga” resandet. Att vara tillbaka till 18.00 var vårt mål och tidsmarginalen var god. Dock har nog inte ordet ”express” samma betydelse i Santo Domingo som hemma. Eller så vill vi inte veta hur många miljoner stopp den vanliga bussen har för i vår buss gick det sakta, mycket sakta. Runt 18.30 klev vi av på oklar plats och sprang genom staden för att hinna till möte och middag. Sent folk kommer alltid fint, som jag brukar säga!

Just där och då när klockan tickar på som aldrig förr och stressen kommer krypande från tårna känns det inte bra. Men efteråt när vi går igenom dagens upplevelser inser vi att det trots allt var lite kul med alla stopp och att vi fick se delar av staden som vi annars aldrig skulle ha sett. Spännde!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare