Formulär

Vad gör en Dos egentligen?

Ja, det pendlar mellan förberedelser, lektioner, samtal, pepping och kuligheter. Ibland måste man dock pyssla med helt andra saker, som igår och idag. Jag har ju haft turen att vara Barba-Dos då jag följt med en elev till sjukhus på just Barbados med allt vad det innebär. Ibland har man med sig en Ship-agent som sköter all formalia, ibland har man det inte. Detta var en ”integång”. Det kommer läkare, administrativ personal och sjuksköterskor från alla håll och kanter, alla med ett formulär i handen. De vill ha information om alla möjliga ting och jag känner mig lite som en anklagad i ett rättegångsbås. En stor, lite arg kvinna frågar med irriterad röst vem som ska betala detta sjukhusbesök och jag längtar plötsligt hem till Svensk byråkrati med gratis sjukvård till alla under 18 år.

Hur var din förlossning? (Mina barns, min, elevens, hur ska vi veta tänker jag??) Har du haft någon av följande sjukdomar: ebola, zika, hjärnblödning, migrän, depression, mässlingen eller någon blodsjukdom? Nej, men jag känner mig lite trött… Jag försöker fokusera och kryssa i rätt rutor och ange rätt adress till närmast anhörig och var vi bor under vistelsen i Barbados. Det är då en stor, stor man kommer fram och tittar ner på mig. Jag har skrivit T/ S Gunilla, Sugar Beth och Deep Water Harbour, han säger nej. Nej för att vi inte kan bo där, då det är en hamn. Jag försöker förklara att det är därför vi bor på en båt. Han säger nej igen och så där håller vi på en stund. Till slut fick vi dock hans tillåtelse att bo där Gunilla låg förtöjd… Då kommer nästa bakslag. Ett av formulären undrar vilken religion patienten tillhör, jag funderar på hur det kan spela någon roll och skriver ”none”. Det kan vara det största fel en Dos kan begå! ALLA tillhör nämligen en religion, man MÅSTE tro på gud, hur skulle det se ut om man var ateist, icke troende eller gudsförnekare? I ett sådant här kritiskt ögonblick, på sjukhus, i händerna på läkare? Jag inser mitt misstag och skriver ”Kristen”. Mannen pustar ut och det är nästan som om han räddat ett liv redan där och då. Nästa avdelning i ett av formulären handlar om ras. Detta känns ju verkligen märkligt, hen är människa! Jag skriver därför ”human” och mannen tittar snabbt på min text och harklar sig, med en min som visar att hans tålamod är slut. Wrong again? Vit, kaukasiskt ursprung ska det stå…. Jag suckar, gör som mannen säger och fyller snabbt i resten av formulären. Good girl, får jag till svar när jag lämnar över dem. Jag och eleven tittar på varandra och jämställdhet, likabehandling mm. känns plötsligt mycket avlägset.

Jag vill trots ovan formulärilska, avsluta detta med lite mer på topp. Det finns ju så mycket bra saker att kryssa i på den positiva sidan. Underbara elever, vädret, närheten till Grenada, fantastiska elever, grönsaker (kockarna hann handla lite), nyinköpt toapapper, solen, eleverna. Är ni med på vart jag vill komma? Just det…

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare