Första dagen till sjöss

Det var lite pirrigt vid uppställningen i morse. Ett sånt där tillfälle när det nästan ser ut som i en serietidning full med tankebubblor. Kommer jag bli sjösjuk? Kommer det gunga mycket? Hur mycket kläder ska jag ha på mig? Kommer jag ens gilla att vara ute till havs?

Nu är det kväll och vi har snart klarat av första dagen. Många av de eventuella funderingar som fanns i morse har nu fått svar, alla vet lite mer om livet till havs. Under dagen har solen stått högt på himlen och hade det inte varit för de kalla vindarna skulle vi gått runt i shorts. Istället har alla varma kläder åkt fram och nu på kvällen är det riktigt kallt och vår kära Gunnis kränger och bråkar en hel del. Att ha en kontorsstol utan hjul men som ändå beter sig som en med hjul kanske säger en del. Men håller man fast sig i ena stolskarmen samtidigt som man trycker benen mot kojkanten så funkar det ändå att skriva. Bloggen måste ut!

Första dagen till sjöss är alltid lektionsfri för att eleverna ska vänja sig lite vid sjön. Men imorgon mjukstartar vi lite för att åter ha lektionsfritt på söndag. Vi har en del uppgifter att förbereda inför kommande hamn och det ska bli kul att ta tag i dessa. Medan ni fortsätter att fira jul därhemma har vi tagit ner allt pynt, vardagen är redan här och båtens rutiner styr oss alla.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare