Första soliga dagen: En vaktledares dag

My Arthurson heter jag och är vaktledare för 8-12 vakten tillsammans med vår kapten Anders. Jag fyllde 22 år för några dagar sedan och var elev på Öckerö Gymnasium 2011-2014 i samhällsvetenskapliga programmet.

Idag hade jag svårt att vakna vid sju, det var nästintill omöjligt faktiskt. 07:30 dunsade jag ner i durken från min överslafskoj och gjorde mig iordning för vakt. Tre tjocka tröjor, två par rejäla byxor och min säkerhetssele blev dagens arbetskläder. När jag steg ut på däck vid 07:45 möts jag av en portugisisk gryning i horisonten och ett containerfartyg. Containerfartygen ser vi lite här och var hela tiden. De är mycket snabbare än oss och passerar ofta. Ibland kan jag fantisera om vad personerna ombord på containerfartygen tänker om oss, eller ifall de inte tänker på oss. Jag brukar undra vad personerna på containerfartygen har för stämning ombord? Mår de bra? Vad gör de just nu? Det är sånt jag aldrig kommer få svar på om jag inte frågar på VHF:en men det skulle vara konstigt.

07:55: Uppställning med midskepps, mitt vaktlag, och styrbords vaktlag med Mauritz som vaktledare. Vi önskade varandra god vakt och god frivakt. Midskeppsvakten förfångade poster för gång. Det betyder att vi löser av rorgängare, utkik och livbojsvakt samt att backisar går till byssan. Jag och Kapten gick sedan till aktern för att gå igenom nödstyrningsanordningen innan vi visade eleverna hur den fungerar. När jag och Kapten var färdiga hämtade jag eleverna och vi riggade anordningen och testade styra med nödstyrningsrorkulten i några minuter. Det var roligt. Sedan hade vår bås Martin en del saker han ville få gjort. Bland annat spola av alla trossar och rengöra dem. Första steget i den processen var att släpa alla trossarna över däck och lägga ut dem som en platt matta. Då kunde vi lätt spruta av dem med vattenslangen och skrubba med levanger och rengöringsmedel. Malena köttade på med rengöringsmedel och Julia hanterade slangen som ett proffs. Hela stordäcket var fullt med tross. När trossarna blev rena släpade vi dem tillbaka och kvajlade dem igen.

Sedan hade vi uppställning 11:55 och babords vakt fick äran att ta över. Under vår vakt på morgonkvisten hade vädret hunnit gå från dimmig, kylig morgon till stekande sol. Första soliga dagen på resan. Efter vakt åt vi lunch.

Sedan låg jag på akterdäck i den gassande solen och latade mig i ungefär en timma. Det var riktigt skönt. När klockan slog 14:20 hade jag lektion om slaget D-day under andra världskriget. Jag hjälpte några elever som hade frågor och drack te med smak av citron. Lektionerna äger rum i delen av fartyget som kallas stora mässen. Det är som vårt vardagsrum ombord där alla får hänga.

Jag trivs bra ombord på T/S Gunilla. Eleverna gör mig alltid på bra humör. Alla i befälet är trevliga och proffsiga men ibland längtar jag hem till mormors hembakade drömmar, morfars tumrullning och mammas gamla bil. Jag anser det som nyttigt att känna saknad ibland. När man känner saknad vet man också med säkerhet att känslan av uppskattning kommer i återseendet.

När det nalkades nattvakt och uppställning 19.55 hade vi en utmanande tävling mellan midskepps och styrbords vaktlag. Tävlingen gick ut på att skriva en låt om T/S Gunilla som skall ha rolig och vänlig text. Midskepps finslipade och övade mycket på texten och den sitter bra. Vi skojar om befälen och oss själva med glimten i ögat. Det var en jämn match för båda låtarna var grymma men tillslut tog förstestyrman Jesper beslutet som enväldig domare att midskepps vann.

Nattvakten var min sista sjövakt tillsammans med midskeppsgänget. Vi har haft en minnesvärd etapp tillsammans och jag tycker de är underbara.

I morse plockade vi upp lotsen vid 06:00 och förberedde för ankomst. Just nu ligger vi i Lissabons trevligt varma hamn. Allt känns bra för jag har återförenats med min favoritstad.

Tack för mig.

”See you in Liverpool” - because thats where all sailors meet eventually.

My Arthurson