Förväntan

Så var vi då äntligen tillbaka på Gunilla. En välbekant känsla av hemma. Förväntan blandat med tanken om det verkligen är nu som det händer.

Första dagen är det alltid fullt program. Det är mycket som ska hända och vi börjar genast efter uppställning med att dela in oss i grupper och gå igenom allt det som vi förväntas kunna men kanske har glömt. Vi lyssnar på styrman Ulf när han pratar om branddörrar och säkerhetsutrustning, sitter en stund i lilla mässen och funderar över säkerheten i byssan med kocken Kalle, hänger med Marco ner i maskin och så förstås, tränar att avbeslå och beslå segel med Klara och Madeléne. Eleverna klättrar vant ut i riggen: några ända upp i toppen, andra med mer tveksamma steg ut på råna. Vaktledarna har tålamod och peppar de som är lite oroliga.

Framåt eftermiddagsfikadags anses vi färdigfamiliserade och det blir landgång för de två vakter som har frivakt. Efter information om hur vi kommer både ut och in ur hamnområdet vandrar vi iväg. De flesta mot de stränderna misstänker jag. Vädret är varmt och soligt och från båten kan vi se hur en bro går över kanalen till stränderna på andra sidan. Några kilometers promenad och ett dopp i havet passar perfekt efter dagens genomgångar.

Stämningen bland eleverna är förväntansfull och i det finns en härlig energi så här i början på resan. Alla hjälps åt och de frivilliga som anmäler sig till byssatjänst och annat är fler än de som behövs. Det här blir en härlig resa!

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona