Framme i Mexiko

Ibland kommer det större båtar som betalar mer och snor vår kajplats, stor slår ut liten.

Så trots bokad ”parkering” sen månader tillbaka fanns det ingen plats alls för oss. Tills vi fick reda på att skolskeppet Gulden Leeuw redan sladdat in i Progreso. Efter mycket mailande och frågande fick vi äntligen tillstånd att ligga utanför dom och årets Progresobesök var räddat.

Progreso är inte en typisk turistort på det sättet att det vimlar av hotell, svenskt kaffe och smörgåsbord. Det är mer mexikaner som åker hit när man tröttnat på storstadslivet i Merida. Progreso är lite som Marstrand är för Göteborgarna var det någon ombord som sa. Ja, men lite så är det ju faktiskt. Man åker hit, sitter på en restaurang och äter något gott medan vinden dämpar hettan som är påträngande i storstaden Merida.

Merida är precis sådär som man tänker sig att en mexikansk stad ”ska” se ut. Koloniala byggnader, små parker där träden ger skugga från hettan. Ett myller av folk på gator, marknader och restauranger. Staden byggdes på en gammal mayaruin som hade fem pyramider, man struntade lite arv, historia och tradition. Kolonisatörer har sällan brytt sig om ”sånt där”. Stadens hjärta är ”Gran Plaza” och där det förr stod mayapyramider hittar man i dag koloniala byggnader i vit kalksten. Runt plazan finns många butiker med färgglada hammockar, traditionsenligt vita klänningar med färgstark brodyr och panamahattar. Det doftar gott från restauranger och man möts ofta av vänliga leenden. Det är hit vi åker för att besöka Mayamuseet och lära oss mer om deras kultur. Det är också hit vi åker för att intervjua och hitta svar på de frågor vi har med oss studiemässigt i det här hamnstoppet. Självklart hinner alla njuta lite också!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare