Fredag med padel och plugg

De extra dagarna i Lissabon har blivit väl utnyttjade. Vädret är soligt och mycket finns att göra.

Torsdagens utflykt till Cascais med alla elever blev mysig med aktiviteter på stranden och egen tid att vandra runt. Det är uppskattat av alla att få ge sig av från båten under en dag, inte ha tider att passa och bara umgås över hytter och vakter. Volleybollturneringen var spännande och sandslottstävlingen oväntat kreativ.

Varje morgon under det här besöket har jag träffat de två vaktfria vakterna för att göra en gemensam planering av dagen, så att eleverna kan dela lite tips på saker att göra och hitta dem som har samma tanke med dagen. Vid två tillfällen har jag hyrt padel-banorna som ligger ca 2 km från Gunilla längs kajen. Det blev två härliga morgonpromenader i den ännu lite kyliga morgonen för att sedan ge järnet på banorna i två timmar. Kul! Jag tror att idrottslärare Stina är nöjd därhemma.

Andra har börjat plugga på egen hand. Vi har inga lektioner i hamnarna, men det finns ju tid att på egen hand förbereda för skolarbetet på sjöbenet. Det är historieuppgiften som ska skrivas ihop och samhällsundersökningens intervjuer som ska sammanfattas.

Imorgon lördag ska det bli testkörning av motorn innan den kan bli godkänd och vi får lov att lämna kaj. De portugisiska reparatörerna har jobbat hela veckan till sent på kvällarna, men nu verkar vi äntligen få lite goda nyheter. Själv ska jag åka på en lördagsmarknad i Alfama tillsammans med de elever som är sugna på att hänga på.

Allt väl ombord,
Brita Malmcrona