Full fart framåt!

Efter att i går ha haft en ovanligt lugn och härlig dag ute på Atlanten, var det i dag återigen dags att hamna i blåsväder. Vi hann inte mycket mer än igenom Gibraltarsund, förrän vågorna började torna upp sig och seglen fyllas. Därefter lär vi ha satt något slags rekord i antal sjömil som tillryggalagts under en vakt. Drygt 48 under den ena vakten, och strax under på nästa, resulterade alltså i över 95 sjömil totalt på åtta timmar!

Vi närmar oss alltså Tarragona med stormsteg, vilket tas emot med blandade känslor ombord. Å ena sidan ser man ju alltid fram emot nästa hamn, å andra sidan vill vi inte komma fram för tidigt för studiernas skull. Eleverna är nämligen inne på sluttampen av de flesta av sina uppgifter men ambitiösa som de är vill de ju gärna finslipa sina arbeten lite till.

Själv behöver jag också slipa lite extra på nästa hamnprogram. Eftersom varken Gunilla eller undertecknad varit i Tarragona tidigare, är jag hänvisad till de spanska guideböcker som finns ombord. Att googla är förstås också en möjlighet men ganska frustrerande med ett nät som vägrar hålla tätt!(?) Nåja, skam den som ger sig!

KiKi Åstrand

utbildningsledare