Fullt upp!

Vilken dag! Allt startade 08.30, i princip efter uppställningen, och vi var åter ombord 22.15. En rivstart helt enkelt. Vi var ombord en kortis för lunch men sen var vi på väg igen.

Första stoppet var på Center for the interpretation of cultural relataions Cuba. Här fick vi en rundtur i en fantastisk gammal byggnad som nu huserar en utställning med koppling till Europa. Bland jordklot och kartor syns händelser i Europa och Kuba på varsin sida för att jämförelse. Det är en typisk kolonial byggnad med högt i tak, en fantastisk innergård och pelare. Pelare är något vi ser överallt. De liksom dyker upp där man kan förvänta sig att de ska finnas men även annars. Pampigt så klart men ofta blir de en rest från fornstora dagar där de står lite skamfilade med flagnad färg och kantstötta.

Efter lunch gick vi en stadsvandring och guiderna berättade med stolthet om ”sin” stad. Mycket historia så klart men också mycket om hur arbetet med restaurering går till idag. Det saknas pengar och pandemin har inte gjort saken bättre. Jag ser en stor skillnad sen 2019 då amerikanska kryssningsfartyg fick lägga till. Obama ville öppna upp och även om den kubanska ekonomin inte blomstrade, så gick det i alla fall bättre. Trump stängde ner och skillnaden var stor redan 2020, men nu är gatorna förhållandevis tomma och många butiker, banker, restauranger och växlingskontor är stängda.

Nu ikväll har vi varit ock besökt en lokal CDR-grupp. Det finns mycket jag vill skriva om här men tänker att för framtida elevers skull vill jag framhålla det positiva organisationen gör. De arbetar med hälsofrämjande kampanjer och hade en viktig funktion under pandemin. Då distribuerade de mat och såg till att de allra sjukaste fick hjälp. Kvällen avslutades med dans och lekar mitt i ett bostadsområde i Havanna. Få har upplevt just detta!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare