Galet, regisserat och alldeles absurt

Vi upplever så mycket just nu att det är svårt att få allt på plats, skriva ner det och liksom fånga det i text.

Jag ska dock försöka ta er med genom ett myller av regi, propaganda och helt vanliga kubaner. Just det! Vi har ju hängt lite med svenska ambassadören, ICAP:s europarepresentant och dansat salsa med CDR också…..

När jag har tittat över vårt program här på Kuba har det känts lite som att det blir helt tokigt om bara hälften blir av, men hittills har vi checkat av allt från barnkör till streetdance (stod dock inte i programmet). Gårdagen startade vid 8.00 och vi sladdade in på Gunilla vid 22.30, en riktigt lång dag.

Efter en halvtimmes busstur var vi framme på Instituto Eduardo G Delgado, ett gymnasium som verkade använt hela den här terminen till att öva inför vår eller ett mindre lands presidents ankomst. Vi togs emot med sång och dans, en utställning som vid olika organiserade bord visade vad skolans elever arbetar med och en ännu mer organiserad frågestund. Snyggt, uppstyrt och väldigt ”ställ-bara-alla-rätta-frågor-för-vi-ser-er-hela-tiden”. I en stor representationslokal satt vi på ena långsidan och kubanerna på andra. I detta forum fick ställa tillrättalagda frågor om sport och skolämnen samt ett spontantal av mig. Det här med människor som tror att man ständigt går omkring med ett inspirerande tal i rockärmen… Praktikantmarkus från ambassaden fick också säga några ord och vi var galet fascinerade. Vid ett av sångnumren, Imagine, stod eleverna och höll upp stora färgskyltar på Moder Theresa, Che Guevara, Gandhi, Fidel och Jesus mfl. Jodå, alla storheter på en och samma gång!

Vi åkte vidare för lunch med ICAP som vill främja kulturutbyte mellan Kuba och exempelvis båtverksamhet som vår. De slog på stort och svenska ambassadören var på plats i en fantastisk byggnad som lämpligt nog kallas House of friendship. Efter lunchen var det dags för ännu en märklig upplevelse på Memorial de la Denuncia. Här får besökarna se de olika exempel på terror som Kuba ständigt utsätts för via USA, media och ja typ alla. Vårt mantra under besöket var: källkritik, källkritik och källkritik.

Nästa stopp var ett kommunalt projekt där en konstnär sen fem år tillbaka arbetar för att stärka kommunen genom konst, sång och dans. Vi bjöds på barnkör och dans i olika former. Fantastiskt kul. Efter en stunds programpaus var vi åter på väg. Nu till CDR som ville berätta lite kring hur de arbetar för att främja revolutionen. Vi fick veta varför organisationen finns och hur är viktig den är. Sedan fick vi tillfälle att dansa på gatan med både CDR och ambassadfolk. Dem vi träffat på svenska ambassaden hänger på ibland då de säger att detta vi upplever just nu är något de aldrig varit med om tidigare. Tänk va, så himla galet, fantastiskt och ganska absurt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare