Genom kanalen

Nu börjar det hända saker på allvar här ombord.

Igår seglade vi in i Kielkanalen och lämnade bräckta Östersjön bakom oss. Vi hade beställ lots till klockan sju, men han kom inte förrän klockan nio och då såg han så bister ut att man inte vågade skälla på honom. Lika väl det för det var inte hans fel utan ett annat fartyg som hade fått motorhaveri inne i slussen som leder in i kanalen och hela ruljangsen var lamslagen. Att inte dra förhastade slutsatser är även det en lärdom man drar när man är påmönstrad på Gunilla.

Väl genom slussen var vi så inne i själva kanalen. Det var en besynnerlig upplevelse då det luktade påtagligt med ko och vattnet var brunt som kaffe. No questions asked. Lotsen stannade emellertid till lunch då han blev avbytt av en ny lots som följde oss hela vägen till slussen som avslutade hela kanalandet. Med tanke på hur många skepp som far fram och tillbaka genom kanalen hela tiden och alla har en lots ombord kan man gissa att det är här i området alla lotsar finns. Bra att veta ifall man plötsligt skulle behöva en.

Efter att eleverna styrt oss med säker hand genom kanalen kom vi till slut ut på Nordsjön och vi lämnade kodoften och det bruna vattnet bakom oss. Vädret är fortfarande lugnt och stilla, men vi har lite friska vindar och under dagen idag har en hel del råsegel kommit upp, men vi ligger ändå bara runt 4 knop och sprattlar i vattnet. Runt omkring oss far oljetankers och containerfartyg och i horisonten kan man spana oljeplattformar och vindkraftverk. Fullt av sevärdheter alltså. Tyvärr har jag inte sett så mycket av det då mesta av min vakna tid spenderas nere under däck för att hjälpa eleverna med deras olika reseuppgifter även om jag också har de eminenta vaktledarna till hjälp med det. Det jobbas stundtals febrilt med studierna och uppgifterna, men ibland tar basala och naturliga behov som sömn och Instagram över, och då blir det inte mer gjort den eftermiddagen. Men nya tag imorgon, då är det ju ändå bara lördag och skola som vanligt.

Over and out…

Johan