”Gläns över sjö och strand”

Just nu när vi befinner oss mitt emellan öster- och västerlandet, med en måne som snart är full och bara stjärnorna som fixa punkter i tillvaron, kom jag osökt att tänka på ovanstående rader. När det dessutom är Trettondagsafton och vi, i stället för att titta på TV-revy, ägnat oss åt Kon-Tiki som söndagsbio på focken, känns det som om det är vatten över allt, till och med på film!

Det där med att visa film på segelduk kan förresten ha sina sidor, både fram- och baksida för att vara exakt. Själv fick jag nämligen plats längst fram, det vill säga alldeles under själva seglet. Förutom nackspärr vållade det en del problem när vinden försvann ur seglet och hela bioduken plötsligt befann sig bakom oss. Då gällde det att så kvickt som möjligt krypa ännu längre fram på backen för att helt enkelt se Heyerdahl och grabbarna ”bakifrån” eller åtminstone s(p)egelvänt!

Hur som helst var det en trevlig avslutning på en härligt lektionsfri söndag. Eftermiddagen ägnades i stället som vanligt åt säkerhetsövning och diverse möten. Vid uppställningen, i samband med övningen, blev det emellertid lite trångt på huvuddäck, eftersom detta numera inrymmer en nybyggd swimmingpool. At simma någon längre sträcka är knappast möjligt men man kan ju göra som kapten föreslog, ligga helt stilla i poolen och ändå komma lika långt som båten! Eller så kan man förstås ligga helt still och bara njuta av hur båten och det omkringliggande havet skapar ett eget litet vågsystem i badvattnet.

KiKi Åstrand

utbildningsledare