GOTT NYTT ÅR!

Gott Nytt År på er alla där hemma! Hoppas ni hade ett alldeles förträffligt firande med färgsprakande fyrverkerier och allt! Det sistnämnda fick vi av förklarliga skäl klara oss utan här på Gunilla. Men det hindrade oss inte från att i övrigt fira en fantastisk nyår.

Även om dagen började som alla andra här på sjön, det vill säga med vanlig segling, underhållsarbete och lektioner, så antog eftermiddagen en något annorlunda skepnad. Direkt efter trefikat, som dagen till ära bestod av nyligen funna småkakor, började finalen i ”Gunilla Mid-Atlantic Masters” den turnering i däcksgolf som påbörjats dagen innan. Det var segrarna i varje vakt och segraren i befälsgruppen som möttes och gjorde upp i en rafflande final. Den golfare som till sist tog hem den åtråvärda Pringles-trofén var Mira, exemplariskt assisterad av caddyn Lina E.

Lite senare på kvällen fortsatte firandet med trerätters middag bestående av Toast Skagen, fläskfilé med potatisklyftor och vinsås samt chokladpannacotta med rårörda lingon. Eleverna avnjöt sin nyårssupé i stora mässen medan befälen intog sin måltid på däck, i direkt anslutning till rorgängaren.

Tolvslaget firades så genom att den äldste ombord fick ringa ut det gamla året med åtta slag, tätt följt av åtta nya glas slagna av den yngsta i besättningen. Därefter skålades det i hemmagjord champagne (bubbelvatten, citron och socker), kramades och önskades gott nytt år åt alla håll och kanter.

- - - - - - - - - - - - -

I dag på nyårsdagen går livet vidare, det knackas rost och skrivs personporträtt… men om jag inte är helt felunderrättad kommer det att kännas som riktig svensk nyårsdag till nattfikat. Då ska det nämligen serveras pizzabullar!

KiKi Åstrand

utbildningsledare