Gröna gubben och mördarleken

Det är viktigt att ha lite kul i vardagen, därför pågår nu mördarleken ombord. Det är inte så illa som det låter även om tävlingsinstinkten är påfallande och mycket framträdande hos en del.

Hur går leken till? Varje deltagare drar tre lappar ur olika skålar, därefter har de ett namn på vem de ska ”mörda”, en plats samt med vad mordet ska ske. För att förtydliga kan det se ut så här: kapten ska mördas under backen med en nagelfil. På ett klurigt sätt ska ”mördaren” få med sig kapten under backen och väl på plats lyckas överlämna en nagelfil, lyckas man med denna bedrift är kapten död och ute ur spelet. Just nu har vi en lista på 20 döda som istället helt frivilligt har tagit på sig rollen som infiltratörer och mer än gärna hjälper andra med deras mord.

Vi har även en adventskalender där godis göms i ”dagens lucka”. Eleverna försöker på olika vis få fram ledtrådar som ska hjälpa dem att hitta godiset. Förutom detta har jag även med ”gröna gubben”. Det är ett litet, skamfilat gosedjur som jag gömmer någonstans ombord och när gubben hittas vankas det godis i belöning. Men kan godis verkligen starta en våg av letande elever tänker du? Japp, det finns ingen hejd på hur mycket sötsaker SA2023 kan stoppa i sig så varje chans där det vankas godis blir till en stor räddningsaktion.

Allt är dock inte godis och lek. Vi har lektioner också, samt arbetar hårt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare