Hallå, hallå Västindien!

En lokalbo sa förra året lite skämtsamt att man brukar säga att Grenada bara har tre saker att skryta med - den amerikanska ­invasionen på 1980-talet, muskot­nötterna och jätteorkanen Ivan 2004. Inte mycket att locka turister med, kan tyckas. Men det är definitivt på väg att ändras.

300 000 kryssningsbesökare om året sätter Grenada på kartan. Dessutom har Kirani­ James, 19-åringen som vann 400 meter vid London-OS och tog Grenadas första OS-guld någonsin, blivit lite av en turistambassadör för sitt land.

Vi har slagit något slags seglingsrekord och är redan framme. Hur gick det till? Dagarna har bara rullat på och vi kan liksom inte förstå att vi kommer ligga till kaj imorgon.

Jag försöker få eleverna i rätt stämning och börjar dagen med att spela ”Escape (The Pina Colada Song)” och ”Hallå Västindien”. Här kan eventuellt någon av eleverna sagt något om en knasig lärare på en båt nära oss…. Det roliga är att det inte dröjer länge förrän befälen undrar varför eleverna plötsligt går runt och nynnar på en låt med Vikingarna och sjunger; Piña Colada (alkoholfri så klart) om och om igen?

Den charmiga huvudstaden St George's klänger sig fast på kullarna runt The Carnage, den hästskoformade hamnen. Husen är låga - bara kyrkor får vara högre än kokospalmer på Grenada - och målade i pastellfärger. Gatorna är smala och backiga. I bakgrunden skymtar öns dramatiskt bergiga inre täckt av grön regnskog. Imorgon kan vi promenera i St George's, Lukta på kryddor på den färgstarka marknaden och promenera upp till Fort George från 1705 när solen står som högst och kanske även bada lite.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare