Hälsning från Puerta de Europa

Igår morse kom vi fram till Ceuta efter att seglat igenom Gibraltarsundet, där doften från både Europa och Afrika var tydlig. Det är något med doften av land när man seglat några dagar.

Väl framme dröjde det inte lång tid innan eleverna var ombytta till landgångskläder och stod redo att utforska en annan del av Spanien. Eleverna har fått i uppdrag att besöka platser med koppling till de olika reseuppgifterna. Utöver temat som handlar om migration så undersöker eleverna bland annat spår från det spanska inbördeskriget och den tid av diktatur som följde. Liksom temat migration är även detta ett mycket relevant tema här eftersom Francos statskupp startade i dessa trakter.

Imorgon har vi en till dag här i Ceuta innan det bär av till andra sidan sundet.

Allt väl ombord!

Erling