Hamburg, Lübeck… och Öckerö på Zoom!

Två intensiva dagar har just förflutit, fyllda med jobb och upplevelser om vartannat. Igår gjorde jag som flera av eleverna, jag ”drog till Hamburg”. Visserligen hann klockan bli närmare två, innan jag kom iväg – och jag hade sånär ångrat mig - om det inte vore för att jag var så nyfiken på vad Hamburg skulle kunna erbjuda våra elever. Hamburg har nämligen, av och till under årens lopp, diskuterats som möjligt alternativ till Lübeck.

När jag anlände till Hamburg Hbf kl 14.25, bestämde jag mig för att försöka ta 20.34-tåget hem, för att hinna tillbaka till båten före kl 22. När klockan var 18 hade jag emellertid fått nog av denna myllrande miljonstad och längtade verkligen hem till lilla Lübeck. Som den öbo jag är, föredrar jag nog helt enkelt lugn framför storstadspuls!

Men visst händer det saker här också. I morse gick exempelvis frivakterna och jag till St Jakobi-kyrkan, för att hedra minnet av omkomna sjömän i allmänhet och besättningen på Pamir i synnerhet. Pamir var en fyrmastad bark, som gick under i en orkan år 1957 och vars besättning bestod av unga kadetter i våra egna elevers ålder. Endast sex personer överlevde katastrofen, varav en i den livbåt som nu står som minnesmärke i ”sjömanskyrkan” St Jacobi.

Efter minnesstunden vankades lunch på Gunilla och därefter hade kapten och jag ett zoom-möte med kollegor på Öckerö. Även om uppkopplingen inte var den bästa, var det kul att ses ”live”.

Än en gång blev det därför ett sent eftermiddagsfika för mig men den här gången var jag ju bara tvungen att ta tag i min vetenskapliga bakverksstudie! Undersökningsmaterialet blev dock en ganska svåräten historia av sockerkaksbotten med ett mycket tunt lager vaniljkräm under fem centimeter fluffig marängsmet, blandat med röda vinbär. Smakmässigt var ”fluffset” tyvärr relativt intetsägande och vid gräddningen hade ytlagret blivit så segt, att det knappt gick att skära. Behållningen var nog de röda vinbärens syrlighet men för övrigt är jag glad att jag faktiskt hunnit med en kakbit även till förmiddagsfikat! Men mer om den i nästa blogg!

KiKi Åstrand

utbildningsledare