Hamnbesök La Palma

På morgonen torsdagen den 10 mars kom Gunilla fram till Santa Cruz på den kanariska ön La Palma.

Ett par timmar senare kom jag fram till samma hamn fast med flyg från Landvetter. Som lärare på skolan i spanska är jag nere och hälsar på för att hjälpa eleverna med språkstudierna. Vilken grej! Allt som eleverna har lärt sig i spansk-klassrummet ska nu praktiskt användas för att kunna lösa studieuppgifterna i de olika ämnena. Engelska fungerar till viss del här på La Palma men för många på ön är det enbart spanska som gäller.

La Palma är en fantastisk ö med höga berg och frodigt landskap. Högsta toppen El Roque de los Muchachos, fritt översatt Kidsens klippa, är 2423 meter hög. Odlingar med banan, avokado och vindruvor täcker stora områden. Santa Cruz de la Palma är en liten fin stad med 15 000 invånare som grundades redan 1493. Vi befinner oss på den östra sidan av ön, på de sydvästra delarna av ön har vulkanen Cumbre Viejas utbrott gjort enorm skada med avstängda vägar, många, många hus och stora arealer av odlingar förstörda. En stor katastrof för öns invånare. Aska har spritts över hela ön och ligger fortfarande kvar på trottoarerna även här på den östra sidan långt från vulkanen.

Så vad har eleverna gjort här på ön? Huvudaktiviteten har varit en bergsvandring där eleverna själva har fått planera var, när och hur. Hur lång ska vandringen vara? Ska man vandra högt över molnen, från högsta bergets topp i kargt landskap eller i laurisilva-skog? Lång lite tuffare vandring eller lättare stig? Valen är många. Under vandringen har eleverna i uppgift att observera och om möjligt intervjua om t.ex. hållbart jordbruk. Vandringen har varit ett fantastiskt äventyr för många elever med otroligt vackra vyer, upplevelser och mycket trötta ben.

Imorgon, söndag, ska alla vara ombord kl. 15 för att äventyret ska kunna fortsätta mot resans sista mål: Las Palmas på Gran Canaria.

Anders Sjöström

Besökande lärare från världens bästa skola.