Hamnbesök Punta Delgada

Nu är vi i Punta Delgada på ön São Miguel. 1500 km rakt ut i havet från Lissabon. På programmet i hamnen finns en gemensam bussresa och till slut, även ett skolbesök.

Bussresan genomfördes igår och gick över halva ön. Vi var iväg i hela 8 timmar och stoppen blev ganska många. En av höjdpunkterna var en botanisk trädgård anlagd redan på 1700-talet med fantastisk växtlighet med exotiska palmer, träd och buskar i ett grönt virrvarr. Efter en kort promenad gavs det tid till bad i den vackra stenlagda poolen, uppvärmd till behagliga 25 grader av geotermisk värme som sig bör på en vulkanö. Låter kanske lockande, men lägg till att vattnet var rostbrunt av järn och luktade av det också. Inget som stoppade oss dock.

Den andra höjdpunkten måste ha varit lunchen som vi först plockade upp i en park med het ånga som värmer upp marken där man gräver ner grytor i marken och täcker med jord. Där lagas grytan under 7 timmar, plockas upp och så har man en traditionellt tillagad azorisk maträtt. Det låter kanske lite komplicerat, men det hela slutade med att vi serverades grytan som del av en trerätters meny på ett ställe som påminde om något ur en amerikansk film med runda bord, vita dukar och servitörer som passade upp. Lite udda, men trevligt!

Bussresan gick sedan uppför vulkanberg, in och ut ur i dimman och längs den dramatiska kustlinjen, överallt med öns mesta invånare: de svartvita korna som går ute året runt och förser öarna med allt de behöver av mjölk och kött. Praktiskt när det är långt till fastlandet.

Ett vanligt år utan pandemi innebär att vi har kontakt med skolor i hamnarna och del av mitt jobb är att ordna med utbyten. Inga kontakter var tagna i den här hamnen heller, men så passerade jag en gymnasieskola och bad att få prata med någon ansvarig om ett besök. Jag blev väl mottagen och efter en rundtur på skolan ombads jag att återkomma. Det har jag nu gjort och bokat in oss på skolbesök på onsdag. Det första för den här klassen. Det känns spännande!

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona