Hamndag 5 i Tampa

Även dagarna i hamn har sin rutin. Uppställningen klockan 8 blir en start på dagen, antingen man ska ha vakt och jobba ombord eller göra upp planer för landgång. Det märks att många är trötta, men det beror nog mest på sena kvällar och nätter.

De amerikanska eleverna hälsar gärna på efter skolan, de tar med sig mängder med godis och kakor för att sedan sitta i stora mässen eller på däck och prata. Det är ett bra utbyte med äkta intresse från båda sidor. De amerikanska eleverna verkar sällan träffa någon från Europa så nyfikenheten är stor. Några sover över hos sina värdar, andra verkar nöjda med att bara vara ombord.

Vi har också varit på muséet som ligger en bit bort längs floden. Där har eleverna en uppgift i historiebruk. Hur presenteras historien om Floridas tidigare invånare? De som tvingades lämna landet när nybyggarna tog över. Just här ska ha funnits den enda stam av indianer som inte lät sig besegras av den amerikanska armén. Några hundra seminoler blev kvar i träskmarkerna i södra Florida när resten tvångsförflyttades till Oklahoma. Tvångsförflyttningarna tillsammans med krigen som föregick tillhör en del av den tragiska historien här, men presenteras på ett sätt som ändå tilltalar besökaren och det är ju det som är intressant att undersöka.

En annan uppgift i hamnen handlar om stadsplanering och till den hade geografiläraren på skolan bokat en föreläsare från stadsbyggnadskontoret som dök upp här. Utifrån frågor vi hade skickat över i förväg gav han en intressant föreläsning. Frågorna handlade bland annat om klimatförändringar och trafiksituationen i staden. Svaren både förskräckte och förvånade. Det var skrämmande lite som gjordes, vilket till dels berodde på svårigheten att ens nå en samsyn på miljöfrågan. Resultatet kan vi ju se runt om oss här i stan. Bil på bil på bil och väldigt få alternativ.

Idag är en ny dag av upptäckter i vår sista studiehamn. Antingen det blir på en thrift store (andrahandsbutik) i Ybor city eller med slutstädningen här ombord.

Brita Malmcrona

utbildningsledare T/S Gunilla