Härliga söndag!

På lite längre seglingsben har vi, som ni nog redan förstått, lektionsfritt på söndagar. Det innebär dock inte att eleverna är lediga, utan vakterna fortgår som vanligt och dessutom brukar vi ju ha både säkerhetsövning och möten under eftermiddagen.

Men eftersom den andra dagen till sjöss (alltså i förrgår) av hävd också är mötesdag, valde vi att skjuta upp dagens möten tills på torsdag, precis innan vi beräknas vara framme i Florida.

Min egen ”lediga” dag använde jag till att försöka jobba ikapp med allt skrivarbete. Samtidigt ville jag ju passa på att vistas utomhus, när jag nu inte var bunden till stora mässen. Vid sådana tillfällen är det ju väldigt bra med en bärbar laptop, om det bara inte vore för att det är så svårt att se något på skärmen, när solen gassar. Nåja, jag fick väl i alla fall gjort en liten del nytta ute, innan jag kände att jag behövde fortsätta inomhus. Eller heter det kanske ”inombords” när man befinner sig på en båt?

På tal om ”inombords” hade jag i eftermiddags gott om tid för min vetenskapliga undersökning. Jag plockade därför fram ett 6 x 6 x 2,5 cm stort bakverk från Santo Domingo. Det bestod av tre lager ganska kompakt smördeg med en slät passionsfruktsmarmelad mellan två av lagren och någon slags kolasmet mellan de andra. Trots att båda fyllningarna var goda, passade de inte riktigt ihop. Men det problemet var lätt avklarat genom att jag lyfte på de två översta lagren och åt kakan i två omgångar, passionsfrukten för sig och kolan för sig. Med lite hjälp fick således bakverket ett godkänt betyg, även om jag inte tänker köpa några fler…

KiKi Åstrand

utbildningsledare