Hytthäng

I dagarna två har jag bjudit in mig själv på hytthäng hos eleverna. Det har varit väldigt mysigt att sitta på golvet och prata i mindre grupper. Vad vi har pratat om? Vetenskapsteori!

Eftersom det kommer hända en hel del för eleverna vid hemkomst har jag försökt jobba undan så mycket som möjligt i mina kurser. Jag har ju haft fördelen att faktiskt kunna hänga med mina elever till skillnad från många lärare där hemma som undervisar via Zoom. Så det som inlett våra hytthäng är vetenskapliga rapporter och hur man skriver, vad som ska finnas med och vilka metoder man kan använda. Vi har utgått från olika frågeställningar som eleverna har tänkt ut och sen har vi babblat på. Avslutningsvis har jag frågat hur de känner inför att skriva uppsats vid universitet eller högskola och om de känner sig väl förberedda efter åren på Öckerö. Samtliga har svarat ja! Det är en härlig känsla att jag har fått vara en liten del i allt eleverna lärt sig!

Väl inne på framtiden har vi pratat om vår hemkomst och hur allt kommer bli. Kan vi gå på Ica som vanligt? Finns det en snabbkurs för oss som inte lärt oss de nya sociala koderna? Hur kommer det kännas att lämna alla och plötsligt vakna utan att bli purrad. Att få sova så länge man vill och äta vad man vill, när man vill. Hytthängen har varit väldigt mysiga och känts som ett fint avslut på studierna ombord. Imorgon ska vi packa, på söndag blir det avslutningsmiddag och på måndag storstädar vi båten. På tisdag är resan över. Då har vi varit ombord på den här skutan i 42 dagar. Det har gått sex veckor sedan vi lämnade Progreso. Sex veckor! Det känns som vi har gjort två resor i en. Först en ”vanlig” med spännande hamnstopp och studier. En annan som bara varit ett enda långt sjöben.

När vi lämnade Sverige den 9 februari var allt som vanligt, när vi kommer hem den 28 april är allt annorlunda. Hur kommer det att bli när vi lämnar vår trygga lilla bubbla?

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare