I Miami

Så var det dags att avsluta den här resan. Vi är i Miami och har bara festen kvar. Och så packning och slutstädning förstås, så det som för er där hemma kanske är en avkopplande helg blir för oss ombord en arbetshelg.

Ikväll blir det avslutningsmiddag. Vi ska klä oss fina och pynta stora mässen. Kocken har förberett i flera dagar så maten ser vi fram emot lite extra, liksom allt som ska hända under kvällen. Det blir säkert många skratt och lite tårar också. Det är ju inte bara den här resan, utan alla tre resor på Gunilla som ska summeras.

Resan med 1518 som började med en lite stökig flygning från Landvetter (tack föräldrarna!), har innehållit många upplevelser och erfarenheter. Vi har lärt oss mycket av möten med människor i hamnarna. Vi minns Firstman som lärde oss om rastafari på Jamaica, eleverna i det isolerade mennonitdistriktet i Belize, mayafamiljen som lagade lunch åt oss på Yucatan och de amerikanska eleverna som gick all-in i Tampa.

Seglingsbenen har innehållit lite mer av hårt väder än vi kanske önskat. Befälen har varit nöjda med en klass som ”vet vad som ska göras när det gäller”. Samtidigt har vi fått ta itu med magsjuka, drogtest, en trasig AC och nu på slutet en liten släng av hårlöss. SAM1518 har haft många utmaningar att hantera, alltifrån en överambitiös dos till att fatta rätt beslut i lägen där gruppen påverkat.

Nu ska vi försvinna in i nostalgins dimmor ett tag för att sedan göra oss klara att lämna T/S Gunilla för allra sista gången. Tack för den här tiden SAM1518 och tack till föräldrar och andra som läst våra bloggar. Nu mönstrar vi av.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona