Inte så bråttom

Imorse fick vi veta att vi måste vänta in en kryssningsbåt innan vi kan gå in till kaj på ön El Hierro, som är vårt nästa hamnbesök.

Men vad gör det? Vi får segla lite mer, vara ute till havs en extra dag och få tid att ha lektioner. Det blir en extra dag till sjöss med planerad ankomst till fredag kväll istället för på morgonen. Det har varit en varm dag här, lite vind men ändå så hänger seglen uppe. Elever har suttit på backen och njutit av värme och sol.

Idag har också varit en typisk ”första dagen till sjöss”-dag, med lite illamående här och där, lite allmän trötthet, men också många försiktiga frågor om hur en mår. Vi känner ju varandra vid det här laget och vet vem som brukar må sämre till sjöss. Kockarna har dock gjort sitt bästa och serverat oss fantastiskt fin och välsmakande mat. Nu sänker sig lugnet över båten. Första nattvakten går på kl 20 och resten av gänget tar sig till hytten för en välbehövlig tupplur innan purrningen för vakt i natt.

Vid dagens båtråd då representanter från vakterna träffade mig och kapten konstaterades det att stämningen är god, både elever och befäl är nöjda med en positiv start på resan och med varandra. Och så togs det upp lite olika önskemål inför påsk!

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona