Inte som vi tänkt...

Det ligger mycket arbete och planering bakom varje hamn. Många kontakter ska tas med myndigheter på olika nivå. Oftast funkar det finfint, men ibland går det typiskt dåligt.

Planen var att vi äntligen skulle tillbaka till Marocko efter en tids uppehåll. Allt såg bra ut och alla våra kontakter var positiva. Men sen hände något som satte de berömda käpparna i hjulen. Skulle du som privatperson åka till Marocko idag behövs varken PCR-test eller vaccinbevis, allt finns att läsa på landets egen turistsida. Detta gällde plötsligt inte oss! Alla elever skulle behöva göra två test under en vistelse på fem dagar. Hur lång tid testsvaren skulle ta fick vi aldrig reda på, inte heller vad det här ”testkalaset” skulle kosta. Vi kände därför att brist på svar och ett scenarie där vi i värsta fall blev kvar ombord, större delen av vistelsen i väntan på testsvar, gjorde att vi fick ta till en plan B. Vi är vana vid ”B-planer” sen pandemin men hade förhoppningar om att de äntligen skulle bli lite som förr, så det var en besvikelse.

Planen blev därför att vi som första klass skulle ta oss upp för floden och ligga till kaj i Sevilla. Vilken grej! Det är en fantastisk stad och där finns så mycket att upptäcka, det blir kul!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare