Islands gyllene cirkel

Thingvellir, Geiser och Gullfoss. 70% av alla som besöker Island besöker samma platser. Jag kan förstå varför, de är fantastiska men det skapar samtidigt en viss trängsel runt det unika.

Några av oss har besökt den aktiva vulkanen, andra har ridit islandshästar men de flesta har ägnat tiden i Reykjavik åt ylletröjor. Alltid bra att ta det lite lugnt efter längre seglingsben. Idag var det dags för alla att möta det som är bäst på Island, den fantastiska naturen.

Plattektoniken ger ön sin aldeles särskilda prägel. Vid Thingvellir ser vi hur världen dras isär något som mestadels sker på flera tusen meters djup. Platsen blev en mötesplats för det isländska alltinget från tidigt 900-tal. Gejsir och varma sjöar där vi ser bröd bakas direkt i sanden ger en speciell inblick i hur nära vi är jordens inre.

Vi avslutar dagen med en vandring upp bland rykande dalar där vi kan bada i 40 gradigt vatten mitt i gröngräset. Island är utan tvekan en plats att besöka. Vad var då dagens bäst upplevelse? Helt klart att bada på en plats dit inte så många orkar ta sig och där vi får möta jordens inre i lite avskildhet! Det förtjänar dessa enorma krafter!

Vi har varit tre DOSar under ett par dagar. Anna flög hem idag för att undervisa på Öckerö, Daniel är kvar fram till måndag och jag som skriver heter David!

Vi har några riktigt fina dagar i Reykjavik och eleverna verkar trivas väl i en bra mix mellan studier, studiebesök och en intressant stad. Imorgon lördag är det kulturnatt och staden bjuder på en mängd aktiviteter.

Allt väl ombord!

David Mellberg DOS