Julfirande ombord på Gunilla

Idag lämnade vi Las Palmas för att ta oss an vårt nästa äventyr i form av Kap Verde. Även detta sjöben började med att ett antal elever som blev sjösjuka, det blåste nämligen kraftig motvind och det var mycket sjögång som mötte oss på vägen ut från Las Palmas hamn.

Nog om tråkigheterna, låt oss istället fokusera på det positiva och framför allt höjdpunkten för vår vistelse i Las Palmas, nämligen julfirandet. Som elever, DoS och besättning hade kommit överens firade vi jul på juldagen istället för på julafton på grund av provianteringen som skedde under julafton. Det hela började vid kl. 14 med uppträdanden från elevernas sida. De hade nämligen ett par dagar tidigare fått i uppdrag att, i smågrupper, förbereda och spela upp varsin specifik scen från Kalle Anka och hans vänner. Det bjöds på mycket skratt och improvisation från elevernas och åskådarnas sida när vi bland annat fick se Askungen, Robin Hood och tjuren Ferdinand.

När uppträdandena var klara, bänkade sig samtliga elever (inklusive DoS och några befäl) i stora mässen för att titta på Kalle Anka och hans vänner, precis som de flesta brukar göra hemma i Sverige. Man kände verkligen hur julstämningen bredde ut sig bland de samlade. Efter Kalle Anka och hans vänner var det dags för utdelning av julklappar, alla elever hade fått i uppdrag att köpa en present till en person vars namn de hade fått dra lott om. Det delades ut fina armband, godis och andra saker som eleverna blev väldigt glada för.

Sist, men inte minst, var det då dags för julmiddagen. Nu hade eleverna hunnit byta om efter julklappsutdelningen och var festklädda i fina skjortor, klänningar och kjolar. Det bjöds på sill och potatis, köttbullar och prinskorv, potatisgratäng; ja, en hel del av det man kan tänka sig på ett julbord. Till efterrätt serverades det ris á la Malta och olika typer av ostar. En sann festmåltid helt enkelt!

God jul och god fortsättning önskar,

Arya Rahimian

Utbildningsledare