Kallt kaffe och risgrynsgröt

Vaknar 05:40, åh nej, måste upp och sätta igång backisarna för att greja frukost.

Kommer in i byssan, ååååå nattvakterna har inte satt på kaffe. Får micra gårdagens.

Åh nej, måste koka upp risgrynsgröt, vem fan äter risgrynsgröt när det inte är julafton.

Mitt enda minne från risgrynsgröt var nån jul när morsan förbannade plattan för gröten brände vid, historien återupprepar sig.

Backisarna kommer stapplande som zombier. Backisar är alltså mina assistenter/elever i byssan, som ju är köket ombord.

Eleverna brukar få välja musik, oftast blir det Veronika Maggio, alla älskar Maggio, jag har riktigt svårt för henne. I byssan kan man bli hjärntvättad av låtar som spelats så mycket att man kommer på sig själv att nynna med i sången för att i nästa stund rycka till av skräck över att mentalt morphas till en 17åring.

Jag kanske ljög lite i början, egentligen är det oftast jag som är den haltande zombien vid sex-snåret, backisarna är för det mesta rätt självgående iallafall under frukosten. Sen kan det vara lite si och så med handlingskraften beroende intresse, erfarenhet i kök och sådär.

Utan backisarna är jobbet mycket svårare, de dagar eleverna är borta på utflykt kan befälskollegorna njuta av stillheten - (ja, de jobbar såklart hårt som vanligt men i lugn och ro) - i byssan däremot är det hell on earth, kocken hinner knappt fixa frukostdisken innan det ska ställas ut fika, sen springa och röra i lunchgrytan som knappt hinner kallna på tallriken förrän de bortskämda befälsjävlarna ska ha mer kaffe serverat.

Var var vi? Tappade tråden lite. Jaja, vi seglar faktiskt i Engelska kanalen nu, det är rätt fint. Massa segel är satta och sånt de andra kan skriva romaner om. Själv har jag…. (försöker panikartat komma ihåg vad jag lagade till lunch i skrivande men den begynnande demensen har satt en fet propp i skallen)…. lagat hemgjord pesto till lunch (Yes, poletten trillade ner!).

Till middag blir det en kycklinggryta på äkta amerikansk gigantkyckling, den är sådär lite Belgian Blue-maffig, och vegisarna får samma gryta men halloumi istället. Att köpa halloumi innan vi lämnade Porthmoth var en historia i sig, inte ofta man behöver fightas över taxibeställningar med rollator-tanter, men det kanske ni kan höra mer om en annan gång.

Adios

Kalle - kocken