Kanelbullar, skolbesök och finbesök ombord

I går var det val här på Kuba, #YoVotoSi! Rösta ja till den nya konstitutionen.

Det fanns inget annat val, jag strosade in i en vallokal där röstlängderna låg framme men ingen var där. De skulle komma senare sa de som tog emot, eller så hade de redan varit där. Vi är på utflykt på kubanernas valdag och lär oss mer om det kubanska samhället och avslutar dagen med ett svalkande dopp.

Idag har vi besökt Internationella skolan här i Havanna för utbyte och diskussioner. Vi har fått ytterligare en pusselbit till det kubanska samhället. Självklart kan vi inte lägga ett helt pussel men vi lär mer och mer hela tiden. Jag brukar tänka att vårt besök blir som ringar på vattnet då fyrtio elever inhämtar kunskap som de sen sprider vidare. Kanske kan våra pusselbitar fogas samman med andras som vi diskuterar med. Planen var att få med oss ett tjugotal elever från skolan ombord för att prata och bjuda på kanelbullar. De kubanska myndigheterna sa dock nej i sista stund och vi fick lämna skolan själva. Dock hann eleverna med en liten bullfest när vi väl var tillbaka ombord i lagom tid för att ta emot gäster från ambassaden och representanter från organisationen ICAP. Befälen stod snyggt uppradade med vita skjortor och glänsande knappar, intet öga var torrt!

Våra fantastiska kockar dukade upp smörgåstårta i långa banor och alla åt som bara den. Vi fick visa runt våra gäster ombord och förklara hur eleverna arbetar och studerar. De var imponerade och önskade oss välkomna åter. Så nu hoppas vi alla att Öckerö Seglande gymnasieskolas relationer med Kuba och Havanna är återupptagna.

Vi har haft ett fantastiskt hamnstopp men nu är det dags att lämna denna underbara plats för att dra ut på nya äventyr!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare