Kaptensrapport

Klockan är 07 och det är dags att stiga upp och få dagens första kaffe. Därefter en titt i datorn om det kommit någon ny e-post. Idag har det faktiskt kommit ett från agenten.

Jag får veta vilka olika papper och certifikat som myndigheterna i St George's vill titta på vid våran ankomst. Det är Immigration, Customs, Agricultural, Health, Port Authorities och så agenten som är spindeln i nätet. Efter att vi lagt till brukar dom komma ombord och sätta sig runt kajutabordet. Sedan delas kopiorna ut till berörda myndighetspersoner. Det blir några stycken att skriva ut, närmare bestämt 54 denna gång. Vad hände med det papperslösa samhället?

Men allt brukar till slut bli godkänt. Vi får en stämpel i våra pass, myndighetspersonerna var sin cocacola och den gula karantänsflaggen kan halas ner. Därefter brukar det bli uppställning på stordäck med hela besättningen. Elever och befäl informeras om vad som gäller i just denna hamn. Sedan får alla, utom vakten gå iland. Jag misstänker starkt att dom flesta uppskattar detta. Och eleverna som haft vakt blir ju lediga nästa dag.

Torben, kapten på T/S Gunilla