Vi har just avverkat vår andra dag till sjöss och alla verkar ha hämtat sig från eventuell sjösjuka. Trots att det är lektionsfri söndag har vi därför påbörjat studierna ombord genom att bekanta oss med kommande veckas schema och genomföra en utvärdering av dagarna på Azorerna.
Söndagar på Gunilla kännetecknas annars av alla möten som sker då, allt från befälsmöte till båtråd. På befälsmötet dryftar vi vuxna sånt, som vi vill föra fram på det efterföljande stormötet. Det senast nämnda mötet hålls på däck, alldeles intill rorgängaren, så att ALLA ombord kan närvara och få SAMMA information SAMTIDIGT. Idag bestod dock ”informationen” nästan uteslutande av beröm till eleverna! Efter stormötet följde så elevråd i de olika vakterna, varefter två representanter per vakt skickades till det avlutande båtrådet. Vid detta sistnämnda möte träffades således de sex elevrepresentanterna samt kapten och undertecknad och jag kan med glädje konstatera att inga större bekymmer verkar ha dykt upp än så länge!
Utöver god stämning ombord har även vädret blivit allt bättre (åtminstone om man ogillar hårt sådant). Enda problemet är väl egentligen att vädret är lite FÖR bra för en segelskuta beroende av vind! Nåväl, tids nog börjar det väl blåsa igen…
Det allra bästa med ett nästan spegelblankt hav är dock den ökade möjligheten att se val, något som vi idag, till allas stora glädje, fått uppleva flera gånger om!
KiKi Åstrand
utbildningsledare

Publicerad:

Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se
