Kort paus i vardagslunken

Söndagar är lite av en vilodag även här. Vakterna går som vanligt men vi har inga lektioner.

Söndagar ombord är en favoritdag för många. De som gillar en stabil frukost kan starta morgonen med bacon, ägg och stekt potatis. Ombord kallas detta ”stekefrukost” och är mycket uppskattat hos de flesta. Dessa ”stekefrukostar” blir också en måttstock på hur långt vi kommit över atlanten. Vi ska hinna ha två ombord innan vi når Grenada så nu är det bara en kvar.

Det är på söndagar jag brukar baka något gott eller försöka hitta på något annat kul för att eleverna ska känna att de får en kort paus i vardagen. Igår var det ”spelafton”. Alla vakter fick ledigt mellan 19-22 för att förvandla Stora mässen till spelhall. Vi hade en mycket trevlig kväll med chips, popcorn och glada skratt.

Idag är det åter måndag och vi är tillbaka i vardagslunken precis som ni där hemma. Gårdagens lediga pass efter vakten byts mot lektioner. Stora mässens glans från gårdagens spel och skratt byts mot datorer, pennor och annat material. Men när det känns som jobbigast brukar vi tänka på hur det är att cykla från Hönö till skolan när det regnar från vänster och blåser en isande gråkall vind….

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare