”Lång natts färd mot dag”

Vårt första dygn tillsammans blev till en enda lång startsträcka med sammanlagt fyra timmars väntan på två olika flygplatser, cirka fem timmars flygning, kantad av tre olika transferbussar och sju timmar på hotell.

Eftersom den sistnämnda vistelsen möjliggjorde maximalt fyra timmars orolig sömn, var det en minst sagt medtagen skara ungdomar, som klev ombord på Gunilla lagom till lunch. Tack och lov insåg befälen det tveksamma i att skicka ett gäng zombies upp i riggen, varför schemat snabbt ändrades och eleverna i stället fick en mjukstart med sina respektive vaktledare.

Trots att även jag av led av viss energibrist, hade jag bestämt mig för att i alla fall orka med ett mål, nämligen mellanmålet, och närmare bestämt ett lokalt sådant. Därför begav jag mig till närmaste konditori för att inhandla något riktigt spanskt! Valet föll på en liten ”borrachuelo” bestående av en sockerströdd klenätliknande deg fylld med tjock, nästan genomskinlig, trådig och anissmakande marmelad. Det var verkligen ingen höjdare men, som eventuellt trogna läsare redan vet, är jag villig att offra mig för vetenskapen.

Nytillkomna läsare kommer förhoppningsvis att få höra mer om mina bakverksstudier under stundande segling!

KiKi Åstrand

utbildningsledare