Jag heter Linus och har det stora nöjet att, som klassföreståndare för SA1619, få vara under första hamnbesöket på elevernas resa.
Marocko är ett intressant land att ta avstamp i när det gäller studierna ombord på Gunilla då det på väldigt många sätt skiljer sig från andra länder vi besöker. Bara under en kort busstur till en skola får man se mulåsnor som drar lass med spannmål mitt i trafiken och små barn som springer ut mitt i vägen för att tvätta bilrutor vid de vältrafikerade korsningarna, små vardagsinslag som ger utrymme till eftertanke och diskussion.
Jag hade innan avfärd till Marocko under en längre tid försökt att hitta en lokal skola att besöka och skickat mail till flera offentligt finansierade skolor utan någon framgång. När ingen svarade vände jag mig istället till två internationella skolor som båda svarade mycket snabbt och bjöd in oss. Internationella skolor är ofta bra på utbyten men ger inte alltid en bra bild av de förutsättningar som finns för lärande för merparten av landets ungdomar, även om det alltid är kul att träffa andra ungdomar och även att bjuda in gäster till Gunilla. Det visade sig dock att de båda skolorna var riktiga lyckträffar och sällan har jag känt sådan gästfrihet som hos våra marockanska värdar.
Först ut var EMAA buisness school som är ett privat universitet där studenterna kan läsa upp till master-nivå inom företagsekonomi. Trots åldersskillnaden på några år gick besöket mycket bra med konversationer kring fördomar om respektive länder, god mat och möjlighet för våra elever att intervjua om elevernas syn på olika aspekter av utveckling. De marockanska studenterna var mycket insatta i de frågor som diskuterades och våra elever imponerade genom att utan tvekan ta kontakt och genomföra de studieuppgifter som de har på resan. På det hela taget ett mycket lyckat besök på en skola som vi gärna återvänder till.
Nästa skolbesök gjordes på lördag morgon när jag och fem elever tog taxi till en helgskola som utbildar barn och unga i olika språk. Barnen får därmed möjligheten att, till en minimal kostnad, utveckla språkliga färdigheter som de inte har möjlighet till inom den ordinarie skolundervisningen. Vi fick chansen att vara en del av engelskundervisningen för barn i 10-13 års ålder vilket var mycket roligt. De eldsjälar som jobbar helger för att ge dessa barn möjlighet att lära sig språk gör en fantastisk insats för barnens framtid och att få se och samtidigt få vara en liten del i denna viktiga utbildning gjorde oss varma inombords.
Linus Bylund – Besökande lärare ombord
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se