Listan är lång

Några dagar till sjöss och det känns som om vi inte gjort något annat. Vaktbyten, lektioner och så nattvakter. Allt flyter ihop till det vi kallar sjörutin som innebär att ingen håller ordning på vilken dag det är.

Humöret är fortsatt på topp här ombord. Vi njuter fortfarande av att ha kommit ur corona-isoleringen och få umgås. Även om det är på lektionstid. Uppgifterna har kört igång på allvar nu. Jag har gjort en översikt som visar vad som ska göras under resan: fyra längre texter ska skrivas, två poddar ska spelas in, två litteratursamtal ska hållas på svenska och ett på engelska. Som ni ser är listan med uppgifter lång, men vi gör en plan och tar en sak i taget. Inför Funchal förbereder vi just nu en uppgift i historiebruk och vi inser vilken gammal tradition det är att komma seglandes till just den här ön med sin sjöfararhistoria.

De sköna dagarna i hamn är snart över. Nu seglar vi mot vad som kan bli vårt sista hamnstopp på resan. Därefter väntar ett långt sjöben mot Öckerö. Härligt tycker en del, långtråkigt tycker andra. 23 dygn till sjöss betyder förstås många lektioner, men också tid att hitta på saker som bryter rutinen och som får tiden att gå lite snabbare.

Men först en vecka i Funchal på vackra ön Madeira. Jag är säker på att eleverna kommer att göra mesta möjliga av tiden i hamn. Jag har förberett på mitt håll med en bussresa som tar oss runt under en heldag. Det blir säkert minst lika spektakulära vyer som de andra öarna har bjudit på.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona