Lite som förr....

Som vi har längtat efter att kunna återgå till hur hamnbesöken såg ut före pandemin. I nästan alla hamnar hade vi skolbesök ombord och vi fick berätta om våra seglingar och allt vi upplever.

Idag har jag haft en härligt bubblande känsla i kroppen just över ”det normala”. Att vi har kunnat återgå till att bjuda in skolklasser, ha öppet skepp och guida runt på vår kära T/S Gunilla. Efter en något ansträngd start där eleverna, lite pliktskyldigt tog med sig besökare runt båten, hördes snart skratt och glada tillrop. Kanske gjorde 90 nybakade kanelbullar sitt för att bryta den första lite pinsamma tystnaden. Det är en härlig känsla att som lärare smyga runt och lyssna på allt eleverna berättar samt svarar på de frågor som dyker upp. Klättrar ni ända upp? Japp!

Före besöket ombord hann vi även med ett besök på belasting & douane museum. Där fanns en liten utställning om de länder Holland koloniserade samt de olika handelsplatser som användes för utbyte av slavar, kryddor mm. Hela utställningen var på holländska men vi fick en guide som översatte och svarade på våra frågor. Han avslutade med att förklara att det tyvärr inte går att göra ogjort men det viktiga är att inte glömma samt att ta ansvar för det som hänt.

På vägen hem sprang de flesta in i olika matbutiker för att bunkra upp inför kommande sjöben. Godis, dricka, snacks och ännu mer godis, vi ska ju trots allt vara till sjöss i hela fyra dagar ;)

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare