Matprat

Vad får vi till lunch? Vad blir det till 3-fikat? Har du koll på middagen? Någon som har lite choklad att byta mot lite salt lakrits?

Det finns inget ombord som är så viktigt för eleverna som att äta. Jag har seglat med många elevgrupper där godis, kakor, mat och snacks styrt vardagspratet men 1720, ni slår alla tidigare rekord.

Det går inte ens fem minuter från det att lunchen är uppäten till att de första eleverna börjar fundera på fika och middag. Däremellan dyker det upp choklad, kakor och godis i alla dess former under lektionerna. En grön byts mot en gul, en randig mot två kolor och så håller de på. En liten, liten chokladbit kan få den mest trötta att få solsken i blick på ett litet kick. Några har lager av godis kvar och gör en rejäl vinst när det köpslås här ombord. Nu har vi två födelsedagar på raken och eleverna har bett mig göra min ”dunderchokladkaka” flera gånger och nu har jag äntligen bakat. I kylen står tre stora formar med kakor innehållande så mycket smör, socker, choklad och glasyr att det skulle räcka till besättningen på fem båtar av Gunillas storlek. Jag har aldrig varit så populär som under baket ikväll, byssan var full av elever som erbjudit sig att provsmaka. De kom med stora matslevar, små löjliga teskedar är verkligen inget för 1720!

Imorgon ska vi dessutom avsluta fredagen med filmmys. Då tar befälen över skutan några timmar och alla elever får hänga i Stora mässen med mig och se på film. Då har jag lovat att poppa överdrivet mycket popcorn och när ”dunderchokladkakan” är slut kommer det inte dröja länge förrän någon undrar över middagen samt när jag egentligen ska börja poppa för att hinna. Mat, godis och snacks är nämligen det viktigaste 1720 vet!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare