Mer än halvägs till England

Vi seglar igen. Inte lika snabbt som vi gjort tidigare men vi har ändå en hastighet på fyra knop. Vi har seglat på så snabbt tidigare att vi kommit så långt att vi kan kosta på oss att inte segla så snabbt ett tag. Vi har nu varit ute och seglat i sju dygn och lite mer av hälften av vår tid mellan Azorerna och England har gått.

Igår var det söndag vilket i vanlig ordning betydde att vi hade säkerhetsövning och möten. Under säkerhetsövningen tränade vi på att vårt tillvägagångssätt ifall vi skulle vara med i en kollision. I scenariet ingick också att en av eleverna hade brutit benet. En liten grupp av eleverna fick vara med och träna på att stabilisera benet och bära upp sin klasskamrat med hjälp av en av våra bårar vi har ombord. Resten av eleverna bärgade seglen för att träna på att få stopp på båten.

Under mötet hade både en del elever och en del befäl svårt att fokusera eftersom vi fick besök av valar under mötestiden. När vi åter igen kunde fokusera en stund tog eleverna upp hur viktigt det är att de visar extra hänsyn till varandra och har extra tålamod med varandra nu när vi börjar närma oss de sista veckorna ombord på Gunilla. Vi reagerar alla olika på det och för en del betyder det att hemlängtan börjar öka, andra blir tröttare än de varit tidigare och några blir oroliga över sina skolarbeten. För att hjälpa till att hålla stämningen uppe har elevernas eventgrupp satt igång leken “Killer Game”. Hur den leken går till kan ni läsa mer om i Setares blogg från den 31 maj.

Själv blev jag mördad nästa ögonblickligen efter det att leken satt igång, en händelse som jag helst inte pratar så mycket om. Något som jag gärna pratar om är där emot våra lektionsfria söndagar och den extra tid som jag kunde spendera med eleverna som hade vakt igår. Igår hjälpte eleverna mig både att repetera upp hur man beslår försegel och lärde mig hur man nippar gårdingar. Det vill säga de lärde mig ett sätt att förhindra att tamparna, som används för att dra ihop seglet, drar ihop seglen medan man seglar.

Kort sagt ytterligare några fina dagar med NaSj1720

Lisa Rundberg