Min favorithamn!

Vi kommer från palmkantade karibiska stränder i Grenada – och hamnar i en medeltida europeisk stad. Ciudad Colonial, gamla staden i Santo Domingo, står på FN:s världsarvslista och överraskar med ståtliga spanska byggnader och vackra torg.

Ön Hispaniola var Columbus val som permanent spansk bas under upptäcktsresan till Amerika 1492. Floden Ozamas utlopp var perfekt. Och där ligger staden än i dag, en pulserande storstad, fattig och rik, ful och vacker.

Vi går på kullerstensgatorna i Ciudad Colonial, längs strandpromenaden Malecon och i affärsdistriktet Gazcue. I Chinatown viker jag in i en gränd med låga trähus. Tvätten fladdrar i vinden, en radio spelar, barnen leker.

De stora sevärdheterna ligger ändå i Ciudad Colonial. Vi klarar av familjen Columbus hus, spanjorernas regeringsbyggnad, Casa Reales, fortet och katedralen, den äldsta i hela Amerika, på ett par timmar. Sen är det dags att kolla in gågatan Calle el Conde med sina butiker, kaféer och gatuförsäljare.

På hörnet ligger Cafeteria Peñalba där vi provar nationalrätten La Bandera – vitt ris med bönor och kyckling. Musik strömmar ur högtalarna, härliga dominikanska rytmer, bachata och merengue. Bara några steg från torget ligger Galeria Elin med färgstarka målningar av haitiska konstnärer.

Och medan vi talar om konst – missa inte världens fulaste byggnad. El Faro, Columbus fyr, är det mest motbjudande byggnadsverk vi någonsin sett, grått, kolossalt och vanskött. Planerat redan på 1920-talet, men färdigt först till 500-årsdagen av Columbus upptäckt av Amerika 1992. En miljard kronor lär det ha kostat.

Det är så det är. En salig blandning av fult och vackert, kontraster, alla dessa kontraster!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare